Recensie: The Walking Dead – Seizoen 8

DVD / Blu-Ray / VOD Recensies Series Slider
7

Robert Kirkman's The Walking Dead gaat inmiddels al acht seizoenen mee en komende zondag gaat het negende seizoen van start in Amerika. Het achtste seizoen gaat een stuk vlotter, maar weet minder indruk te maken dan de drie seizoenen eerder. Dit blijkt ook wel uit de kijkcijfers. De oorlog tussen Alexandria, Hilltop en Kingdom tegen de Saviors slaat wel goed aan. Andre Lincoln, Lauren Cohan en Chandler Riggs schitteren in hun rol, maar Jeffrey Dean Morgan is toch echt de ster dit seizoen. Het achtste seizoen is uiteindelijk erg genieten en heeft boordevol extra's op de disc staan. Ze zijn alleen helaas niet Engels ondertiteld.
7

Populair

Robert Kirkman’s The Walking Dead is ontzettend populair. De comics zijn in het leven geroepen in 2003 en sindsdien is er veel gebeurd rond de franchise. Er zijn verscheidene games verschenen en in 2010 was daar de televisieserie. Vanaf dat moment konden ook de niet-lezers van de comics zich eindelijk wagen aan de ondoden rond Atlanta. Nu, acht jaar later, kent de serie inmiddels acht seizoenen en zondag start het negende seizoen in Amerika. In Nederland wordt de serie door FOX uitgezonden en het zal komende dinsdag daar te zien zijn om 22:00.

Men heeft het slim bedacht om het achtste seizoen nu pas uit te brengen, zodat je als kijker nog eens rustig het achtste seizoen kan terugkijken. Toch gaat het niet helemaal de goede kant op met de serie. De serie dreigde in het slop te geraken en weet in Amerika steeds minder kijkers naar zich toe te trekken. De grote vraag is dan ook: kan het achtste seizoen daar verandering in brengen? Seizoen 7 eindigde namelijk aardig tam met de mensen van Alexandria, Hilltop en Kingdom die de oorlog verklaarden aan Negan’s Survivors.

Hard tegen hard

Het gaat er hard aan toe in het achtste seizoen. Aan beide kanten gaan vele slachtoffers vallen en de inzet is erg hoog: vrijheid. Op het einde van het zevende seizoen besloot men de strijd aan te gaan met Negan en zijn mannen. Dit eindigde in een complete veldslag om Alexandria waarbij een gewaardeerd personage kwam te overlijden. Alexandria heeft het weten te overleven en nu wordt het tijd om de strijd naar Negan te brengen. Negan op zijn beurt besluit dat het tijd wordt om voor eens en altijd af te rekenen met Rick Grimes en zijn vrienden. Iedere aflevering staat er daarom ook wel iets spannends te gebeuren. Het achtste seizoen kent 16 afleveringen waarbij de achtste de midseason-finale is. In tegenstelling tot de kijkers op de televisie, hoef je geen maanden te wachten tot aflevering 9 te zien is.

Het achtste seizoen is een stuk vlotter dan het zevende seizoen. Het is oorlog en daarom heeft de wereld een Rick Grimes nodig die wat actiever is. Hij heeft in het zevende seizoen een behoorlijke dreun gehad en dat maakt hij dit seizoen helemaal goed. Toch heeft men wel nagedacht over de keuzes in de afleveringen. Ondanks dat het tempo erin zit, is er ook nog tijd om stil te staan bij wat iedereen heeft verloren. Er wordt goed stilgestaan bij de onderlinge banden en als kijker begin je ook de haarscheuren in vriendschappen te ontdekken. Dit is iets wat een grote rol gaat spelen in het komende seizoen. Hoe dan ook, dit seizoen wordt er niet alleen afgerekend met Negan en zijn bende, maar ook vriendschappen staan onder druk. Daarmee weet dit seizoen al meer indruk op je te maken dan het vorig seizoen, maar we zien ook dat de serie zich echt moet gaan vernieuwen.

Tot de max

Wat dit seizoen bijzonder maakt is dat we acteur Andrew Lincoln een andere kant op zien gaan. Vorig seizoen maakte hij toch beetje een rommelige indruk omdat hij een onderschikt personage moest spelen. Dat is toch een rol die niet bij hem past en daarom kunnen we alleen maar blij zijn dat hij vol voor de aanval kiest op Negan (Jeffrey Dean Morgan). Waar hij de afgelopen seizoenen de kijkers wist te binden met zijn doordachte plannen is dat nu toch anders. Als kijker begin je zelfs te twijfelen aan zijn personage en zijn moreel kompas. En dat is nu precies de rol die Lincoln op zijn lijf is geschreven. Een andere ster dit seizoen is toch echt wel Jeffrey Dean Morgan, die de rol van Negan vertolkt. Deze sadistische leider van de Saviors weet de kijker gewoon blij te maken. Iedere zin en actie zorgt dat je toch sympathie krijgt voor die man, terwijl hij eigenlijk gerust even wat mannen kennis laat maken met zijn honkbalknuppel Lucile.

Gelukkig zijn er ook nog zat andere rollen te verdelen. Lauren Cohan neemt weer de rol van Maggie en dat doet zij echt fantastisch. Zij weet Maggie echt neer te zetten als een overlever en iemand die nu de lastige beslissingen moet nemen. We zien ook haar moreel kompas geregeld opspelen, maar toch weet zij altijd aan de goede kant te blijven staan. Wat al deze personages met elkaar gemeen hebben is dat ze lichamelijk weinig ontwikkeling tonen. De vooruitgang van de serie is vooral te zien aan acteur Chandler Riggs, die de rol vertolkt van Carl Grimes. Hij is begonnen als tienjarige acteur en inmiddels is hij volgens de wet volwassen. Zijn groei door de serie heen was er altijd een om goed in de gaten te houden. Dit seizoen heeft hij vooral een leidende rol en dat bevalt ons wel.

Voldoende kijkmateriaal

Als je klaar bent met het kijken van de afleveringen is het nog lang niet over. De blu-ray-versie is volgepakt met meer dan twee uur aan extra’s. In Inside The Walking Dead wordt er in korte fragmenten teruggekeken naar de ontwikkeling die sommigen ondervonden hebben in de serie. Dit zijn vaak fragmenten van maximaal vijf minuten. Bij The Making of The Walking Dead wordt je meegenomen in hoe het achtste seizoen tot leven komt en de gemaakte keuzes. Leaving a Legacy neemt ons mee naar het overlijden van één van de langstzittende rollen en wat voor impact het heeft gehad op de rest van de acteurs en actrices. Trouwe fans weten dat in ieder seizoen er wel een aantal personages zijn die het einde niet gaan halen. Daarvoor heeft men een In Memoriam gemaakt om ons mee te nemen naar de personages die we niet meer in het negende seizoen hoeven te verwachten. In The Price of War gaat men dieper in op wat er tijdens deze oorlog te verliezen valt voor beide teams.

Genoeg extra’s dus om uit te kiezen! Echter maakt men hier een best wel dure fout, namelijk dat deze enkel Frans ondertiteld zijn. Het is schijnbaar een beleid dat alle producties die EntertainmentOne uitbrengt op dvd of blu-ray niet Nederlands of Engels ondertiteld zijn. Een gemiste kans en daarmee toch ook wel het grootste minpunt aan deze uitgave.

The Walking Dead - Seizoen 8 (Blu-ray)
The Walking Dead - Seizoen 8 (Blu-ray)
Score 4.4 van 5 sterren.
€44,99
Op voorraad. Voor 23:59 uur besteld, morgen in huis
Gratis verzending!
Klik om dit product op bol.com te bekijken

Sylvano Witte
Sylvano heeft in 2008 Undercover-Gaming opgericht wat in 2013 overging in Undercover-Network. In zijn vrije tijd is hij te vinden op de Xbox One, PlayStation 4 of de Nintendo Switch. Naast gamen leest hij ook geregeld een boek en is zijn favoriete schrijver Harlan Coben. Ook pakt hij geregeld een film mee in de bi...