Recensie: The Forest

Bioscoop Films Recensies Slider
4.5

Matig

Al met al is The Forest gewoon weer een dertien in een dozijn horrorfilm, die het kijken niet waard is. Verder dan een aaneenschakeling van clichés en jump scares weten de makers helaas niet te komen. Erg jammer, want de film had zeker de potentie en de trailer zag er redelijk veelbelovend uit. Het acteerwerk is dan wel weer prima, maar helaas wordt de kans niet benut om de personages boeiend te maken. Er zijn nog een aantal betere keuzes op dit moment in de bioscoop, dus kies The Forest zeker niet uit voor een filmavond. Dat bespaart een hoop verveling.
4.5

Matig

De jonge Jess maakt zich grote zorgen om haar tweelingzus die in Japan woont. Halsoverkop vertrekt ze naar het oosten van de wereld om daar te zoeken naar Sara. Daarvoor besluit ze af te wijken van het veilig pad door het Aokigahara-bos, wat ook wel bekend staat als het zelfmoordbos. Ze wordt geconfronteerd met bovennatuurlijke krachten in een poging haar zus te vinden, waarmee ze een bijzondere band heeft.

Het publiek is de geestenfilms blijkbaar nog steeds niet moe en daarom krijgen we wederom een slappe, niet enge horrorfilm voorgeschoteld. De trailer ziet er redelijk hoopgevend uit, maar uiteindelijk blijkt The Forest een grote teleurstelling. Zelfs buiten de veilig route in het bos blijkt de grond al compleet doodgetrapt te zijn door de uitgemolken koeien die daar lopen rond te stampen. Dat is zo jammer, want op papier had deze film best wat potentie, maar het is de makers gelukt om daar helemaal niets mee te doen.

Het wereldrecord voor ‘Meeste Jump Scares in een Film’ gaat dit jaar waarschijnlijk naar Jason Zada, want die regisseur heeft ongelofelijk zijn best gedaan zoveel mogelijk momenten in de film te stoppen waarbij ineens iets in beeld verschijnt en het geluid op standje oerknal gaat. Dit is onderhand al de zoveelste film die volledig rust op dat vreselijke kunstje en het irriteert ontzettend dat veel filmmakers op zo’n manier het publiek de schrik om het hart probeert te laten slaan. Er zitten zelfs complete scènes in die niets toevoegen aan het flinterdunne verhaal, maar enkel aanwezig zijn voor goedkoop schrik bejag.

NEpWVC0FxA8ptq_1_a[1]

De hoofdrol is voor Natalie Dormer als Jess Price, die daarnaast ook de rol van tweelingzus Sara speelt. Ze is onder andere bekend van Game of Thrones en de laatste twee The Hunger Games-films. Hoewel ze prima werk aflevert, blijft Jess een oppervlakkig personage dat bijzonder dom en clichématig handelt. Er wordt geprobeerd haar een achtergrondverhaal te geven, maar die stelt te weinig voor en ook de karakterontwikkeling die ze doormaakt is niet sterk genoeg. Haar personage verandert niet in doen en laten, ondanks alles wat ze meemaakt. Dat alles bij elkaar zorgt er gewoon voor dat je je niet gaat bekommeren om het personage.

In haar zoektocht wordt ze geholpen door Aiden (Taylor Kinney) die ze toevallig treft aan de bar. Hij is een schrijver voor een Australisch magazine en woont al een geruime tijd in Japan. Hij brengt haar in contact met Michi (Yukiyoshi Ozawa) die het bos buiten de paden om kent. Overdag is het bos al gevaarlijk, maar de kans dat je een nacht daarin overleeft is aanzienlijk kleiner. Hoewel verder nergens blijkt waarom precies, klinkt dat toch vrij aannemelijk. Zo worden er wel meer dingen aangehaald, die nooit verder uitgewerkt worden, terwijl dat mooie kansen waren het verhaal wat interessanter te maken.

Michael Wenting
Michael is sinds een paar jaar elke week in de bioscoop te vinden, meestal om zich te laten verrassen tijdens de Sneak Preview samen met redactrice Merel. Thuis kijkt hij nog met enige regelmaat oude Nederlandse komedieseries zoals Het Zonnetje in Huis: het verveelt hem echt nooit. Het fenomeen luisterboek vindt h...