Recensie: The Blacklist – seizoen 5

DVD / Blu-Ray / VOD Featured Recensies Series Slider
7.5

Het vijfde seizoen van the Blacklist kent weer genoeg drama om tweeëntwintig afleveringen mee te vullen. Ondanks dat bepaalde aspecten van de serie niet vernieuwend zijn, blijft de serie zijn kracht behouden en willen we blijven kijken naar Red en Liz. Gelukkig voor de fans zijn de eerste afleveringen van het zesde seizoen al uitgezonden in Amerika en is het voor ons nog even wachten. Maar niet getreurd, Red is gauw genoeg terug!
7.5

Nadat Red zijn misdaadrijk is kwijt geraakt, doet hij er alles aan om deze weer opnieuw op te bouwen. Of ze het nu wilt of niet, Liz helpt hem daarbij. Liz moet echter wel wennen aan de nieuwe situatie; alles is veranderd nu ze weet wie haar vader is. Alles staat op scherp en het wordt nog lastiger als een dierbare in het leven van Liz wordt vermoord. Lukt het Liz om de moordenaar te vinden en lukt het Red om zijn misdaadrijk weer helemaal opnieuw op te bouwen?

Het is inmiddels al weer het vijfde seizoen van The Blacklist en nog steeds wordt de serie goed bekeken door zijn fans. Zonder al te veel spoilers te vertellen is het weer een vermakelijk seizoen om naar te kijken. De ‘Blacklist’ die Liz en haar team afwerken is nog steeds niet ten einde en de criminelen worden er niet makkelijker op. Het is verbazingwekkend hoe de schrijvers steeds nieuwe criminelen weten te verzinnen die allen steeds lastiger zijn om te arresteren. Toch is het anderzijds wel steeds weer hetzelfde. Red noemt een naam en het team gaat deze persoon proberen te pakken.

Maar de achterliggende verhaallijn van Red en Liz is nog altijd even spannend. Ze krijgen te maken met veel nieuwe ontwikkelingen in hun relatie en zoals al eerder benoemd, een hoofdpersonage wordt vermoord. Liz en het team moeten daarmee om zien te gaan en de dader zien te pakken. Geen makkelijke taak als je het idee hebt er alleen voor te staan. Niet alleen Red en Liz hebben het moeilijk dit seizoen, zo hebben de andere teamleden ook allen hun eigen problemen, maar is er ook ruimte voor de liefde. Kortom: veel nieuwe aspecten in dit seizoen, maar toch ook elke aflevering weer een crimineel proberen te pakken.

Toch is er ook een klein gemis dit seizoen, waar in het vorige seizoen de kleine Agnes een belangrijk personage was, is ze nu verdwenen naar de achtergrond en zien we haar slechts af en toe gauw voorbij komen. Wellicht dat ze in het volgende seizoen een wat prominentere rol krijgt als de dochter van Liz en de kleindochter van … (We zullen de naam niet daadwerkelijk noemen – voor de mensen die nog niet helemaal bij zijn.) Het voorgaande seizoen heeft alle relaties op scherp gezet en als je die niet hebt gezien, wil je niet weten wat er in deze gebeurt. We zijn ieder geval erg nieuwsgierig naar het zesde seizoen, mede door een wel erg spannende laatste finale aflevering van seizoen vijf. Komt Liz eindelijk voor zichzelf op, of denkt ze weer te veel aan anderen?

Met tweeëntwintig afleveringen kan je weer lang genieten van the Blacklist en naast deze afleveringen vind je op alle losse Blu-Ray schijfjes extra’s. Zo kan je een aflevering kijken met commentaar van bijvoorbeeld één van de regisseurs. Zijn er ook verwijderde scenes te vinden, een speciaal stukje over Vader en Dochter en is er feest, want de honderdste aflevering zit er dit seizoen bij. Genoeg om naar te kijken tijdens deze koude herfstdagen!

Jantine van der Burg
Sinds haar tiener jaren kijkt Jantine graag naar films en series. Veel vind ze leuk om naar te kijken, maar kom niet met horror aanzetten. Sinds de komst van Netflix is het nog makkelijker om te binge-watchen en nieuwe series en films te ontdekken die ze anders niet zou kijken.