Recensie: Scream: The TV Series – Seizoen 1

DVD / Blu-Ray / VOD Recensies Series
7.5

Scream: The TV Series is zeker een geslaagde serie. Ondanks dat de serie relatief gezien weinig moorden kent en misschien minder bloederig is dan verwacht, is het alles behalve saai. De spanning wordt goed opgevoerd en iedereen is verdacht. Behalve de hoofdrolspeelster Emma die koste wat het kost achter de waarheid wilt komen en zelf op onderzoek uitgaat. Er zijn zeker een paar schrikmomentjes, maar daar kan een doorgewinterde horrorfanaat niet wakker van liggen. De serie moet het vooral hebben van de mysterieuze zoektocht naar de dader en het mysterie achter Brandon James. Er komt bovendien een tweede seizoen, want het einde biedt genoeg perspectief en liet de kijker met spannende vragen zitten. Scream: The TV Series is nu te zien op Netflix, dus waar wacht je nog op?
7.5

Het is 2015 en diverse vormen van Social Media zijn niet meer weg te denken uit het leven van een middelbare scholier. Zo ook niet voor de tieners uit het Amerikaanse plaatsje Lakewood. Wat een onschuldig YouTube-filmpje zou moeten zijn, blijkt het begin te zijn van een reeks aanvallen die oude wonden openhaalt. 20 Jaar geleden vermoordde ene Brandon James een aantal scholieren en nu vraagt men zich af of Brandon terug is voor de tweede ronde. Of is er een nieuwe moordenaar actief in Lakewood?

Scream: The TV Series mag dan dezelfde naam hebben als de bekende film uit 1996 en gebruik maken van een vernieuwd Ghostface-masker, het verhaal is totaal anders. De serie is ten opzichte van de film mysterieuzer en minder bloederig. Het volgt hetzelfde principe, maar de gebeurtenissen staan los van elkaar. Al zijn er wel verwijzingen naar de eerste film, waarvan één al in de eerste aflevering te zien is. Ook kunnen de personages nostalgische gevoelens naar boven brengen, omdat ze bijna allemaal te linken zijn aan personages uit de eerste film. Echter hebben de meesten andere karaktertrekjes en volgen ze andere verhaallijn.Scream series cast

De serie kent een aantal hoofdrolspelers, maar de belangrijkste is Emma die gespeeld wordt door Willa Fitzgerald. Emma is eigenlijk een vernieuwde versie van Sydney uit de filmreeks en staat aan de basis van het verhaal. Zij is degene die door de moordenaar op de proef wordt gesteld en een eind kan maken aan alle ellende. Emma’s vriendengroep bestaat uit haar (ex-)vriendje en sporter Will (Connor Weil), diens arrogante rijkeluisvriend Jake (Tom Maden) en de drie meiden Nina (Bella Thorne), Brooke (Carlson Young) en Riley (Brianne Tju). Daarnaast hebben we nog Noah (John Karna), de geeky horrorfanaat die veel interesse heeft in moordenaar Brandon James,  zijn goede vriendin Audrey (Bex Taylor-Klaus) en Kieran (Amadeus Sarafini) die pas in Lakewood is komen wonen.

Naast deze tieners is er uiteraard nog ruimte voor de iets oudere bewoners van Lakewood: Emma’s moeder Maggie (Tracy Middendorf), de persoon waarbij het 20 jaar geleden begon, de mysterieuze leraar Seth Branson (Bobby Campo) en Brooke’s vader die de burgemeester is van de stad. De sheriff Clark (Jason Wiles) en de nieuwsverslaggeefster Piper (Amelia Rose Blair) zijn karakters die te linken zijn aan personages uit de films, al speelt Piper een iets andere rol. De acteurs zijn vrij onbekend, maar dat betekent niet dat ze een mindere prestatie afleveren. Het zijn niet de meest diepgaande karakters, maar desondanks komen ze goed en geloofwaardig over.Scream series nina

Gedurende tien afleveringen is het stadje Lakewood onderhevig aan een aantal moorden, een ontvoering en een afpersing. Een serie die in zekere mate gebaseerd is op een succesvolle filmreeks, is dat een voorbode voor succes? De serie is uiteraard langer en daar ligt meteen het grote verschil. De spanning wordt langzamer opgebouwd zodat er toegewerkt kan worden naar een spetterend einde. De spanning is echter dermate goed opgebouwd dat je wel geboeid blijft kijken. Desondanks had de serie een opwarmertje nodig. De eerste twee afleveringen kwamen vrij voorspelbaar over. Zowel de acties van de dader als de slachtoffers lagen enigszins voor de hand. Naarmate de serie vordert komen er nog steeds momenten voor die eerder grappig zijn dan eng.

Ook zijn er relatief gezien weinig moorden, maar op het gebied van mysterie slaagt de serie wel degelijk. Als je echter de serie wilt kijken in de hoop op een mooi portie bloed, kom je bedrogen uit. Er zijn zeker bloederige momenten, maar Scream: The TV Series is meer een mysterieuze zoektocht naar de dader met af en toe bloedstollende momenten. Sommige kijkers zullen dit jammer en saai vinden, maar de mensen die juist van een goede mysterieuze horror houden, zullen hier zeker van genieten. Er zitten wel een paar schrikmomentjes in en goed in elkaar gezette slachtpartijen, maar een gil zal je de echte doorgewinterde horrorfanaat niet horen maken.Scream series emma

Emma is allesbehalve afwachtend en pakt haar kansen om op onderzoek uit te gaan. Dit levert veel interessante en spannende momenten op. Ook krijgt zij voldoende hulp van haar vrienden ­­Audrey en Noah. Beetje bij beetje wordt duidelijk wat er in het verleden is gebeurd en worden er verbanden gelegd. Wat is het exacte verhaal achter Brandon James, de jongen die 20 jaar eerder een aantal studenten vermoordde? En wat is zijn connectie met Emma, de tiener die samen met haar vriendin Nina aan de basis staat van een YouTube-filmpje die viraal ging? Het vermoeden gaat dat de moordenaar dit filmpje als beginstart ziet om de tieners in Lakewood het leven zuur te maken. Een leuke vernieuwing is de Social Media en techniek: filmpjes die door iedereen gezien worden en tieners die van alles kunnen hacken.

De serie is allesbehalve kinderachtig of een slecht aftreksel van de succesvolle film uit 1996, welke geregisseerd werd door de pas overleden Wes Craven. De spanning is vanaf de eerste aflevering goed aanwezig en wordt verder goed opgebouwd. Ondanks dat er niet elke aflevering een moord wordt gepleegd, gebeurt er genoeg om van te genieten en houdt je geboeid. Wat de schrijvers ook goed gedaan hebben, is de kijkers de indruk geven dat meerdere mensen de moordenaar kunnen zijn. Personages die op mysterieuze wijze ergens opduiken of zomaar verdwijnen. De enige persoon die nooit op een verdachtenlijstje staat is Emma. Een gemis is wel een spectaculaire achtervolging tussen de gemaskerde moordenaar en de hoofdpersoon Emma. Over het masker gesproken, deze is niet dezelfde als uit de film. Of dit positief is, is voor een ieder om te ontdekken, al heeft het zeker zijn goede punten.