Recensie: Polygod

Games Recensies Slider Switch
4

Matig

Jij speelt als Faceless the Blessed, de laatste van jouw soort en er wordt op je gejaagd. Om de jacht te laten stoppen is het aan jou om door tientallen willekeurig gegenereerde levels te knallen en op zoek te gaan naar de goden die de situatie op hun geweten hebben. Tot zover het verhaal, want veel verdere context wordt niet gegeven.
4

Matig

Wat krijg je als je een snelle shooter combineert met de meest simpele graphics die je kunt vinden? Juist! Polygod! Deze kleine downloadbare titel is sinds kort verkrijgbaar op Windows, Xbox One en Nintendo Switch en heeft op die platformen dan ook een plekje in de digitale winkels weten te veroveren. Maar wat is Polygod nou eigenlijk en is het wel leuk om te spelen? Wij namen de Switch versie mee voor een aantal ritjes.

Jij speelt als Faceless the Blessed, de laatste van jouw soort en er wordt op je gejaagd. Om de jacht te laten stoppen is het aan jou om door tientallen willekeurig gegenereerde levels te knallen en op zoek te gaan naar de goden die de situatie op hun geweten hebben. Tot zover het verhaal, want veel verdere context wordt niet gegeven. Aan de andere kant draait Polygod ook niet zozeer om het verhaal maar om de willekeurigheid waarin de game aan je gepresenteerd wordt. Vrijwel alles aan de game is willekeurig, van de levels tot de wapens en het plaatsen van alle vijanden. Polygod is onvoorspelbaar als titel.

Het spel ziet er heel simpel uit maar is het zeer zeker niet. Omdat alles wat je ziet willekeurig op je scherm wordt neer geplempt heeft niemand dezelfde speelsessie. Wat wel hetzelfde is, zijn de mechanieken die gebruikt worden om Faceless te upgraden. Net zoals in de Souls games krijg je voor het omleggen van vijanden zogeheten souls. In Polygod kun je deze souls weer omwisselen voor blessings (oftewel magische berschermingsspreuken) die er voor zorgen dat je verder komt in de game. Hoe meer en hoe krachtiger je blessings, hoe beter dat is voor jouw voortgang.

En hoe leuk wij Polygod ook zouden moeten vinden, er is geen enkele bindende factor te vinden die Polygod boeiend kan houden. Games zoals deze speelde de wat oudere garde jaren geleden al, en het feit dat levels, wapens en vijanden willekeurig op je af komen is op zichzelf niet genoeg om het aankoopbedrag te rechtvaardigen. Het is leuk dat er nog een poging gedaan wordt maar zelfs wat simpeler uitziende games zoals Blasters of the Universe doen nog iets aparts, oftewel zorgen dat die simpele graphics een motivatie zijn om in dat retro sfeertje te blijven hangen. Bij Polygod mist dat gevoel en daarmee valt eigenlijk de hele ervaring in elkaar.

Polygod maakt op geen enkele manier indruk helaas. Het is een game die fatsoenlijk speelt maar daar is dan ook alles mee gezegd. Een beetje jammer voor de ontwikkelaars is het wel maar juist omdat alles zo willekeurig op je pad komt hadden er best wel wat meer “poly’s” in mogen zitten. Het is allemaal net te simpel en daarmee red je het niet in het huidige gaming-landschap. Polygod is in ieder geval op vrijwel alle vlakken een gemiste kans.

Als klein kind meekijken terwijl papa achter de computer zit, zo is bij Roel zijn liefde voor digitale media begonnen. Nu zijn we 33 jaar verder en is deze enthousiaste redacteur van alle markten thuis. Een rasechte PlayStation gamer, maar wel eentje met een diepgewortelde liefde voor gaming in het algemeen!