Recensie: Mutant year Zero: Road to Eden

Games PC PlayStation 4 Recensies Slider Xbox One
9

Uitstekend

Mutant Year Zero weet op een positieve manier te verrassen. De vele aanpassingsmogelijkheden, de unieke setting, het unieke verhaal, en eigenlijk alles aan deze game wist wel ergens indruk te maken. Bereid je voor om een verhaal ingezogen te worden waar je op voorhand geen rekening mee had gehouden, Mutant: Year Zero is namelijk een dijk van een titel.
9

Uitstekend

Zo vlak voor het eind van het jaar mogen we in het gaminglandschap een titel verwelkomen die in een genre valt waar maar weinig titels in te vinden zijn. Mutant Year Zero: Road to Eden is een strategische RPG die wat doet denken aan titels zoals Mario + Rabbids en XCOM. Deze titel komt echter van een kleine ontwikkelaar met een liefde voor een Zweedse role playing game die de naam Mutant draagt. Wij gingen op onderzoek uit in de hoop om Eden te vinden. De zoektocht naar deze mythologische plek bleek echter lastiger dan gedacht.

Mutant Year Zero: Road to Eden is gebaseerd op het Zweedse Mutant – År Noll,.. Oftewel Mutant: Year Zero voor de mensen die geen Zweeds kunnen lezen. Deze role playing game laat je de rol aannemen van diverse mutanten die op zoek moeten naar resources om de thuisbasis in leven te houden. Deze ARK bestaat uit een hele economie die geleid wordt door mensen, mutanten, en robots. In de ARK gaat het verhaal dat er een plek bestaat waar mutanten en mensen die hun toevlucht probeerden te zoeken gelukkig leven en een nieuw bestaan kunnen opbouwen zonder zorgen. Uiteraard is het voor de bewoners van de ARK belangrijk om Eden te bereiken. Daar zijn de Stalkers voor in het leven geroepen. Deze verkenners pluizen de wasteland rondom de ARK uit naar waardevolle bezittingen. Jij neemt de rol aan van één of meerdere Stalkers op zoek naar resources, en uiteindelijk Eden.

Nu kun je je afvragen: Een tactische game op een console, gaat dat wel goed? Nou, in Mutant Year Zero: Road to Eden is slim gebruik gemaakt van de dynamiek die de spelwereld kan bieden. Jij loopt als speler in een soort verkenningsmodus de wasteland in, en wanneer je tegen een vijand aan loopt wordt het tactische rasterwerk pas aangezet. Deze mechaniek zorgt er voor dat de game niet meteen aanvoelt als een hele zware tactische game, maar meer als een stealth game met een zeer gestructureerd combatsysteem. Je hebt de beschikking over een aantal mutanten, waarvan je begint met Dux (de eend) en Bormin (het everzwijn)… Tijdens het rondlopen in de wasteland krijg je meer personages tot je beschikking. Deze personages kunnen in een groepje bewegen of los van elkaar. Zo kun je nog voordat er een daadwerkelijk gevecht begint alvast tactisch een plek uitzoeken om op te vechten. Een voordelige positie kan het verschil betekenen tussen leven en dood.

Mutant Year Zero: Road to Eden is een lastige game. Sommige gevechten vragen soms iets teveel van de personages waardoor je al snel het onderspit delft. Deze onvergeeflijke omgeving is echter compleet in lijn met hoe Mutant zou moeten zijn. De Wastesland is geen plek waarin jij je welkom voelt, en dat is dan ook te merken dankzij de vele vijandige eenheden die jouw pad kruizen. Wie niet sterk is? Tsja, die moet slim zijn. En dat geldt bij Mutant Year Zero al helemaal. Een simpele maar slimme plaatsing van jouw personages zorgt al snel voor de overwinning. Daarnaast heb je de mogelijkheid om te vluchten uit een gevechtssituatie. En dat wil je al snel best wel graag. En uiteraard kun je met de gevonden spullen uit de wasteland jouw personages ook sterker maken. Niet alleen zijn er wapens en uitrusting te vinden in de wasteland, ook op de ARK kun je door slim te handelen krachtige wapens en uitrusting verdienen.

Ook de personages in jouw team worden sterker. Zo krijg je met ieder level dat een personage stijgt punten om te verdelen, deze zijn weer om te ruilen voor een extra lange levensmeter, een extra lange stamina meter, speciale aanvallen, en zelfs mutaties (zo kan Dux bijvoorbeeld vleugels krijgen en vliegen). Het levelen gaat redelijk snel en het bijhouden van de personages is dankzij het simpele maar doeltreffende menu heel snel gedaan. Aan de andere kant zijn de omgevingen ook niet helemaal chronologisch ingedeeld wat betreft de moeilijkheidsgraad. Dat zijn dan ook de momenten dat de open gameplay van deze titel zich laat zien. Het sluipen en ontwijken van veels te krachtige vijanden levert ook de bijbehorende beloningen op. Iets wat natuurlijk zeer welkom is.

Tijdens de speelsessie wordt je direct de game ingezogen. De introductie leid de twee stalkers die zichzelf introduceren als Dux en Bormin naar de ARK, alwaar het avontuur kan beginnen. Deze wandeltocht naar de ARK biedt ook meteen de mogelijkheid om bekend te raken met het genre en de eerste stapjes te nemen. Daarna wordt de game al snel moeilijker maar voor de gamers die wat uitdaging zoeken mag dat absoluut geen probleem zijn. Al snel ben je allerlei statistieken, outfits, perks, en mutaties aan het wisselen om een perfect team bij elkaar te krijgen dat de vijanden en de hoofdmissie (het zoeken naar Eden) het hoofd kan bieden.

Mutant Year Zero: Road to Eden maakt een verpletterende indruk. Nog nooit heeft een tactische game een vrij onbekend onderwerp gepakt en je met de neus op de feiten gedrukt. De originele Mutant – År Noll kwam uit in 2014 en in de tussentijd is de hand gelegd aan deze fantastische game. Alles klopt, verhalend is deze titel sterk, de combat klopt en is zeer uitgebreid, de personages zijn uitgebreid aan te passen. Als games zoals Mario + Rabbids en Xcom maar een klein beetje liggen, maar je wel op zoek bent naar een unieke setting en een uniek verhaal, dan is Mutant Year Zero: Road to Eden een absolute topgame.

Als klein kind meekijken terwijl papa achter de computer zit, zo is bij Roel zijn liefde voor digitale media begonnen. Nu zijn we 33 jaar verder en is deze enthousiaste redacteur van alle markten thuis. Een rasechte PlayStation gamer, maar wel eentje met een diepgewortelde liefde voor gaming in het algemeen!