Recensie: Making A Murderer – Seizoen 2

DVD / Blu-Ray / VOD Recensies Series Slider
7

Making A Murderer was eind 2015 erg populair en iedereen had ook wel een mening klaar over de veroordeelde verdachtes, Steven Avery en Brendan Dassey. In het tweede seizoen gaat de zoektocht naar gerechtigheid verder en wordt alles op alles gezet om aan te tonen dat beide onschuldig zijn. Een zoektocht waarbij je veel leert over het Amerikaans rechtssysteem en hoe je relatief gemakkelijk bewijs kan weerleggen. Toch zal dit seizoen minder spannend zijn dan het eerste seizoen.
7

Making a Murderer

Eind 2015 hadden velen die Netflix keken wel een mening. Had hij het nu wel of niet gedaan? Voor wie het niet snapt, de documentaire Making A Murderer leerde ons kennis maken met Steven Avery. In 1985 werd hij opgepakt voor een verkrachting die hij niet heeft begaan. Na achttien jaar celstraf te hebben uitgezeten wordt hij vrijgelaten nadat DNA onderzoek heeft uitgewezen dat hij de dader niet kon zijn. Daarmee begon de strijd van Steven tegen Manitowoc County voor een fikse schadevergoeding. Een schadevergoeding waar hij niet veel aan zal hebben. Nog geen twee jaar later worden hij en zijn neefje Brendan Dassey opgepakt voor de moord op een studente. Wat volgde, was een interessante kijk in het leven van Steven Avery en zijn familie en hoe zijn zaak tot stand is gekomen. Het werd geen gelukkig einde, want beide heren werden opgesloten.

Het eerste seizoen legde een aantal punten bloot waarbij je je kunt afvragen hoe het zo fout kon gaan. En dat zorgde ook voor een verzet tegen deze documentaire. Laura Ricciardi en Moira Demos legde de focus erg op het feit dat Steven Avery en Brendan Dassey onschuldig waren. De documentaire zou maat één kant van het verhaal vertellen. En daarom kan een tweede seizoen ook niet uitblijven. De hoop was nog dat het een andere zaak betrof, maar Ricciardi en Demos besloten om nog even verder te gaan met de Avery-familie.

Meer genuanceerd

De eerste aflevering van het tweede seizoen begint gelijk al erg sterk. De beide dames hebben geleerd van de kritiek en besluiten om de eerste aflevering te beginnen met wat de serie los heeft gemaakt in Amerika en staat ook stil bij het verhaal van de familie Halbach waarvan de dochter schijnbaar is vermoord door Avery en Dassey. Dit zorgt ervoor dat je als kijker gelijk besluit om dit seizoen verder te kijken met maar één gedachte: neutraal er in gaan. En dat is lastig, want wat volgt is een intense strijd waarbij niet alleen Avery hulp krijgt uit onverwachte hoek, maar ook Dassey die de show probeert te stelen met een goed team aan advocaten. Beide heren geven het dus nog niet op en dat zegt wel iets over het succes van de serie. Immers worden beide heren gezien als beroemde acteurs, maar zitten zij ogenschijnlijk onschuldig vast voor een moord die zij niet gepleegd hebben.

De serie probeert het ook echt dit keer. Het legt meer de nadruk op feiten, maar dan wel feiten die gunstig zijn voor Avery en Dassey. Overigens is het bij Dassey zo dat vooral zijn advocaten niet zo bezig zijn met bewijsmateriaal, maar eerder met blootleggen hoe het Amerikaans rechtssysteem werkt. Een interessante inkijk in deze wereld waar wij Europeanen weinig van weten. De kracht van het tweede seizoen zit hem voornamelijk in maar één dame, Kathleen Zellner.

Kathleen Zellner

Advocate Kathleen Zellner heeft maar één doel: onschuldige mensen bevrijden uit de gevangenis op pro bono basis. Inmiddels heeft zij negentien veroordeelden vrij gekregen. Ze kreeg het zelfs voor elkaar om een ter dood veroordeelde persoon vrij te krijgen door ervoor te zorgen dat de echte dader de daad heeft bekend. Haar bekendste zaak in Amerika is toch wel het vertegenwoordigen van seriemoordenaar Larry Eyler. Hij heeft tegen haar zijn daden bekend en overleed enige tijd later aan de gevolgen van AIDS. Zij heeft daarna een lijst vrijgegeven met zijn slachtoffers en vanaf dat moment wist zij dat ze enkel onschuldige mensen wilde helpen.

In het geval van Steven Avery heeft dat toch even geduurd, vooral door de documentaire van het eerste seizoen. Uiteindelijk is zij overstag gegaan en wist zij veel belastend bewijs te weerleggen. Zij neemt je mee in iedere stap die zij onderneemt om aan te tonen dat Steven Avery erin is geluisd. Zij weet zelfs andere daders aan te wijzen en weet dit ook goed te onderbouwen. Dit seizoen staat dan vooral in het teken van haar doortastendheid en weet zelfs kijkers van het eerste uur ervan te overtuigen dat Steven Avery en Brendan Dassey misschien toch niet de daders zijn.

Spannend, maar ook soms saai

Het weerleggen van het bewijsmateriaal is Zellner’s voornaamste taak en dat weet zij goed uit te leggen. Ook de manier hoe zij de kijkers daar in meeneemt en zelf onderzoek gaat doen zorgt voor spannende momenten. Toch wordt het op den duur ook erg saai. De eerste drie afleveringen zorgen voor de momenten dat je verder wilt kijken. Daarna is het eerder een hoop drama rond Steven en zijn verloofde die bij Dr Phill gaat zitten en Steven’s moeder die een operatie moet ondergaan. Dit soort momenten zorgen ervoor dat je inzicht krijgt in de privélevens van de betrokkenen, maar daar kijk je deze documentaire niet voor. En daarmee weet Making a Murderer informatief goed te scoren, maar de spanning die het het eerste seizoen had is minder. Het wordt ook gewoon saai op den duur en dat zal resulteren in af en toe doorspoelen om te weten wat de uitkomst soms is van een zaak, tenzij je al op Google hebt gezocht. Dan zal je misschien al rechtstreeks naar het einde gaan van een aflevering. Wel zal ook dit seizoen weer voor twee kampen zorgen, namelijk het kamp dat ervan overtuigd is dat Steven Avery en Brendan Dassey de moord hebben gepleegd en een kamp dat gelooft in hun onschuld.

Sylvano Witte
Sylvano heeft in 2008 Undercover-Gaming opgericht wat in 2013 overging in Undercover-Network. In zijn vrije tijd is hij te vinden op de Xbox One, PlayStation 4 of de Nintendo Switch. Naast gamen leest hij ook geregeld een boek en is zijn favoriete schrijver Harlan Coben. Ook pakt hij geregeld een film mee in de bi...