Recensie: Just Cause 4

Featured Games PlayStation 4 Recensies Slider
7.5

Just Cause 4 is chaos en genieten. Je speelt dit spel niet voor de diepgang of de uitdagende missies. Dit spel is verstand op nul en knallen, iets waar het in uitblinkt. Vlieg je graag rond, maak je graag vijanden vast aan ballonnen en langsrijdende auto's en vind je explosies keigaaf? Dan is dit de game voor jou!
7.5

In een gamelandschap vol toptitels, loop je soms ook tegen een game aan die op een hele andere manier het kind in je naar boven haalt. Niet omdat het er zo geweldig uitziet of omdat het verhaal zo sterk is, maar puur door een onwaarschijnlijk hoge fun-factor en een flinke lading schijt hebben aan alles wat logisch of realistisch is. Een typische shooter titel zonder al te sterk verhaal, in een random Zuid-Amerikaanse setting, maar met zoveel sandbox plezier en leuke fysics dat je alleen daar al uren lol mee kan hebben. Dat is wat de Just Cause serie al jaren goed doet, en dat is met hun recente vierde deel niet anders.

Waar het leek alsof Just Cause 3 al het toppunt van over the top had bereikt, krijgt developer Avalanche Studios het toch weer voor elkaar om zichzelf te overtreffen. Het verhaal is praktisch hetzelde als in het voorgaande deel. Een gevaarlijke dictator heeft de macht in een groot stuk tropisch Zuid-Amerika en het is het doel van hoofdpersoon Rico Rodriguez om hier een einde aan te maken. Dictator Espinosa heeft echter een grote weermachine waarmee hij onder andere donderstormen en tornado’s kan creëren en een flinke lading aan gewapend personeel om hem te beschermen. Met de hulp van het volk poogt Rico de dictator ten val te brengen en het land stuk voor stuk, explosie voor explosie, te veroveren.

Zoals gezegd gebeurt dit niet bepaald zachtaardig. Rico is een man van weinig woorden en veel explosies. Wederom beschikt hij over zijn leuke gadgets als grappling hooks, een wingsuit en een parachute. Het is erg bevredigend om jezelf a la spiderman naar een vijand toe te trekken met je grappling hook en hem keihard in zijn gezicht te trappen. Nog fijner is het om jezelf naar voren te trekken, je wingsuit te openen, vlak over de grond vliegen en je zo door het landschap voortrekken. Als dat begint te vervelen, sleep je iemand uit een van de mooie auto’s en scheur je door het jungle-landschap heen. Alsof dat nog niet genoeg is, heb je in Just Cause 4 weer de optie om met een grappling hook twee objecten aan elkaar vast  te maken. Het blijft leuk om vijanden aan langsrijdende auto’s vast te koppelen en ze weggesleept te zien worden. Tel daarbij op dat dit deel ballonnen en boosters aan mensen en objecten vast kan maken en het gekkenhuis is compleet.

Vijanden vliegen met ballonnen de lucht in en stuiteren alle kanten op door de booster die je op hun achterhoofd hebt vastgemaakt. Ondertussen explodeert de halve wereld om je heen en besluit jij maar van de berg af te springen en de halve map over te vliegen, maar niet voordat je eerst even een groep vijanden aan het opstijgende vliegtuig vastkoppelt. Waarom? Just Cause you can. Het flinterdunne verhaal van deze game staat bol van de over the top missies en rare actie. De graphics vallen soms een beetje tegen en zeker als je wat hoger vliegt wil het panorama nog wel eens flink pixellig worden. Dit alles valt echter in het niet bij het plezier dat deze game je kan brengen als het een beetje in je straatje past. Just Cause 4 is zeker geen toptitel, maar wel belachelijk én belachelijk vermakelijk.

Mark Zwartkruis
Mark schrijft al jaren graag en geniet ook altijd van Games, Films en Televisie. Bij Undercover-Network focust hij zich vooral op de Games en dat doet hij met veel plezier.