Recensie: Fifty Shades of Black

Bioscoop Films Recensies Slider
2

Zeer slecht

Het is gewoon zonde om nog meer woorden vuil te maken aan deze wanstaltige film. Het is negentig minuten lange aaneenschakeling van flauwe, ongeïnspireerde, onoriginele, platte, slappe en alles behalve scherpe grappen. Het is een wonder dat Marlon Wayans deze film daadwerkelijk uitgebracht heeft gekregen en eigenlijk nog meer dat hij nog steeds in staat is om films te maken. Deze film draait waarschijnlijk niet in veel bioscopen, maar mocht ‘ie bij jou toch draaien: ga er niet heen! Wat er ook gebeurt.
2

Zeer slecht

Hannah neemt voor haar studiegenoot een interview met Christian Black waar. De eerste ontmoeting met deze miljonair, die het hoofd is van Black Enterprises, verloopt nogal stroef, maar toch slaat haar hoofd op hol van deze man. Dat blijkt wederzijds, want al snel begint Mr. Black haar te stalken en wil hij Hannah kunnen bevelen wat zij moet doen.

Iedereen die de trailer heeft gezien verwacht waarschijnlijk al een verschrikkelijke slechte film, maar bijzonder genoeg weet de uiteindelijk film die verwachting nog eens flink te overtreffen. Niet in positieve zin dus, want waar de trailer slechts bestaat uit twee minuten aan niet grappige beelden, is de film zelf een negentig minuten lange aaneenschakeling van flauwe, ongeïnspireerde, onoriginele, platte, slappe en alles behalve scherpe grappen. Blijkbaar vonden de makers het zelf wel erg geestig, want sommige ‘grappen’ komen meerdere keren voorbij. Terwijl ze de eerste keer al een absoluut mislukte poging tot humor zijn. Echt geen enkele scène slaat aan en weet jou als kijker geboeid te houden. En ja, deze geweldige woordkeuzes bij een film over sadomasochisme zijn creatiever dan de film zelf.

50shades_1

Het is meesterbrein achter dit rampgeval is niemand minder dan Marlon Wayans, die eerder al de halve mensheid wist te vermoeien met onder andere de vreselijk niet-grappige A Haunted House-films. Het was vast niet makkelijk om acteurs te strikken voor deze film na het laten zien van het script, dus dat is waarschijnlijk ook de reden dat Marlon Wayans zelf de hoofdrol speelt. Dit keer moet hij het ook doen zonder zijn broertje Shawn, waarmee hij vaak samen in films te zien is. Gelukkig maar ook voor hem, want Fifty Shades of Black is nou niet een hele waardevolle toevoeging voor iemands curriculum vitae. Het moge trouwens duidelijk zijn dat deze film een parodie is op het erotisch getinte Fifty Shades of Grey. Qua verhaal lijkt het er gewoon op, alleen in het geval van deze parodie doen de makers niet anders dan open deuren intrappen, in een wanhopige poging om leuk gevonden te worden.

Gelukkig valt er toch nog iets positiefs te verzinnen, want mocht je ooit een ‘Try not to laugh or grin’-challenge willen proberen, met deze film win je gegarandeerd… Al is het dan wel een gedeelde eerste plaats met iedereen die meedoet, maar een kleinigheidje hou je toch altijd. Het is ook echt een raadsel hoe zo’n film tot stand kan komen en dan ook nog eens daadwerkelijk op het witte doek vertoond mag worden. Gelukkig beschermt onder andere Pathé de Nederlanders door deze film (naar alle waarschijnlijkheid) niet daadwerkelijk te gaan vertonen; wel jammer dat de bezoekers van de Sneak Preview wel blootgesteld moesten worden aan deze antilachtherapiesessie. Mocht deze film toch per ongeluk het uitzendschema gehaald hebben in jouw bioscoop, dan is hier het advies: blijf thuis. Zet gezellig het kanaal van Astro TV aan op de televisie of kijk een heel seizoen Dr. Phil terug en geniet heerlijk van die onzin, want alles is beter dan dit wanproduct.

Michael Wenting
Michael is sinds een paar jaar elke week in de bioscoop te vinden, meestal om zich te laten verrassen tijdens de Sneak Preview samen met redactrice Merel. Thuis kijkt hij nog met enige regelmaat oude Nederlandse komedieseries zoals Het Zonnetje in Huis: het verveelt hem echt nooit. Het fenomeen luisterboek vindt h...