Recensie: Dirty Grandpa

Bioscoop Films Recensies Slider
4

Matig

Dirty Grandpa faalt eigenlijk op alle vlakken: de film is niet grappig, er zijn nauwelijks humoristische situaties, het tempo ligt veel te laag en de twee hoofdpersonages stellen niets voor. Efron is veel te ongeloofwaardig als stoffige jongeman met een saaie kantoorbaan en De Niro doet niets anders dan ‘fuck’ roepen en seksistische opmerkingen maken. Dat is even leuk, maar begint toch al heel snel te vervelen, waardoor er weinig overblijft om te lachen. Zonde, want een roadtrip-film kan ontzettend leuk zijn, ondanks dat het een oud en bekend verhaal is.
4

Matig

Een aantal dagen voordat Jason in het huwelijk zal treden met zijn verloofde Meredith, overlijdt zijn oma. Zijn opa lijkt er niet erg rouwig om en wil per se met zijn kleinzoon naar Florida naar een gemeenschap voor gepensioneerden. Zodoende gaan Jason en Dick samen op reis, maar al voordat ze vertrekken ontdekt Jason een compleet andere kant van zijn grootvader. Onderweg raken ze hopeloos in de problemen en het lijkt er op dat de trouwerij op losse schroeven komt te staan.

Nu kennen we natuurlijk al tientallen van dit soort roadtrip-films, dus op gebied van originaliteit vallen er eigenlijk al geen punten meer te behalen. Toch is zo’n film vaak wel erg leuk als er goede grappen in zitten en het lekker vlot wegkijkt. Vaak zijn dat soort films komisch door de absurde situaties en krankzinnige personen die de roadtrippers onderweg tegenkomen, maar dat zijn eigenlijk precies de dingen die Dirty Grandpa mist. Hoewel er af en toe best gelachen kan worden om de grappen, bestaat het gros van de film uit gescheld en platte, oversekste opmerkingen. Dat gaat vrij snel vervelen en dan blijft er nog maar weinig lachwekkends over.

Ook is het tempo niet bepaald hoog en duurt het bijvoorbeeld al erg lang voordat het duo überhaupt aan het avontuur begint. Daarnaast duurt het einde ook gewoon veel te lang met het romantische en dramatische gezever. Zelfs in het midden gebeurt er niet schrikbarend veel en wordt bijna de hele film in beslag genomen door een uit de hand gelopen studentenfeestje en de telefoontjes met het thuisfront, waar de paniekerige Meredith haar droombruiloft probeert te regelen. Tel daar de momentjes tussen opa en kleinzoon bij op en je hebt een film waar maar weinig vaart in zit, met daarnaast dus ook nog weinig komische situaties.

dirtyGrandpa_1

Met Zac Efron en Robert De Niro in de hoofdrollen verwacht je misschien dat het op acteervlak wel goed zit, maar ook dat valt helaas vies tegen. Om te beginnen speelt Efron de stoffige jongeman Jason die behoorlijk onder de plak zit bij zijn verloofde en ook nog een saaie kantoorbaan heeft. Maar dat is toch alles wat Efron juist niet uitstraalt. Zeker als hij ook nog eens meerdere keren zijn shirt (en de rest van zijn kleren) uitrekt, is de geloofwaardigheid ver te zoeken. Bovendien komen Jasons acties vaak totaal niet overeen met het gedrag dat het personage in het begin van de film laat zien. Hier had óf iemand anders gecast moet worden óf het script had zo geschreven moeten worden dat het personage niet zo ongeloofwaardig werd.

Dan rest nog de vraag wat De Niro dacht toen ze hem vroegen om mee te spelen in deze film. Hij doet eigenlijk niet veel anders dan dik anderhalf uur ‘fuck’ roepen (wat bij de Amerikanen toch al gevoelig ligt) en seksistische opmerkingen maken. Het kan niet anders dan dat daar de R-beoordeling (niet geschikt voor kijkers jonger dan 17 jaar) vandaan komt, wat compleet overbodig is. Het is erg vreemd dat een acteur met zo’n carrière zijn medewerking wil verlenen aan een film als deze.

Michael Wenting
Michael is sinds een paar jaar elke week in de bioscoop te vinden, meestal om zich te laten verrassen tijdens de Sneak Preview samen met redactrice Merel. Thuis kijkt hij nog met enige regelmaat oude Nederlandse komedieseries zoals Het Zonnetje in Huis: het verveelt hem echt nooit. Het fenomeen luisterboek vindt h...