Recensie: Blasters of the Universe

Games PlayStation 4 Recensies Slider
8

Geweldig

Samengevat

Blasters of the Universe lijkt in eerste instantie op een simpele game, maar al snel blijkt dat Virtual Reality en Bullet Hell in èèn zin noemen gelijk staat aan ijs zien branden in Siberië. Je wordt van alle kanten bestookt met projectielen en moet de veroorzakers zien te slopen met een simpele handblaffer en een schild dat eigenlijk niet voldoet aan hedendaagse veiligheidseisen. En daarmee stippen wij ook meteen een nadeel aan van Blasters of the Universe. Het zogenaamde room-scale VR zoals de HTC Vive dat ook gebruikt is ook met deze titel aan te raden. Zorg dus dat je de ruimte hebt om letterlijk weg te duiken. Heb je dat? Dan houd je een hele gave, maar onverbiddelijke retro Virtual Reality-ervaring over.
8

Geweldig

Games zoals Superhot gooien het in het Virtual Reality-landschap over een andere boeg. Als jij beweegt, dan beweegt de spelwereld ook. Daarmee is het ontwijken van projectielen en andere objecten in de spelwereld een basismechaniek. Blasters of the Universe omarmt deze techniek en noemt hun game terecht een “VR Bullet Hell”. Voor de mensen die niet weten wat een bullet hell-titel is, dat leggen we je haarfijn uit in deze recensie! Een bullet hell-game in virtual reality die laat zien dat het zogeheten room-scale VR niet alleen weggelegd is voor de HTC Vive.

Het begint allemaal met Alwyn. Een jongen die in de Arcadehallen oppermachtig is op de arcadekast van Blasters of the Universe. Totdat de arcadehal een Virtual Reality-versie krijgt van de game en Alwyn opgeslokt wordt. Alwyn wordt gehersenspoeld door de game en zijn eigen grootheidswaan. Hij ontpopt zich tot Grand Master Alwyn. Jij mag als gamer proberen om de machtige Alwyn van de troon te stoten door een nieuwe high score neer te zetten op de Virtual Reality-versie van de arcadekast. Je raadt het al: PlayStation VR en de PlayStation Move-controllers zijn verplicht bij deze game. En net zoals in de arcadehallen is er nog een opvallende keuze gemaakt voor deze game. Namelijk de hoeveelheid ruimte die nodig is om de game te spelen.

De basis van de game is redelijk simpel te noemen, maar daarom niet minder interessant. Blasters of the Universe is een soort fluoriserende schiettent die qua stijl erg abstract is. Denk een beetje aan de gemiddelde door blacklight verlichte laserquest-hal gecombineerd met de simpele maar doeltreffende graphics van Battlezone. Het klinkt te simpel om echt interessant te zijn, maar het doel is dan ook niet om er mooi uit te zien. Verschillende vijanden vullen je scherm en schieten salvo’s aan kogels op je af. Deze dien je te ontwijken door weg te duiken of je schild te gebruiken. Dat eerste kan weleens voor problemen zorgen in sommige huishoudens. Je zult je salontafel aan de kant moeten schuiven om echt het maximale uit deze titel te halen. Aan de andere kant is dit een van de weinige games die het zogeheten room-scale VR naar de PlayStation brengt. Iets wat alleen maar toegejuicht kan worden. Een extreme vorm van bewegingsvrijheid is dus niet alleen weggelegd voor de HTC Vive.

Je kunt in Blasters of de Universe door vijf levels heen knallen. Deze levels zijn behoorlijk lastig op zichzelf maar kunnen gelukkig wat makkelijker gemaakt worden door de juiste wapenuitrusting te kiezen. De letterlijk honderden combinaties die gemaakt kunnen worden van je wapen, de kogels, het schild en een speciale actie zorgen allemaal voor hun eigen speelwijze. Wil je een schild dat gewoon kogels tegenhoudt? Geen probleem. Wil jij kogels terugkaatsen ten koste van de betrouwbaarheid van je schild? Ook prima,. Wil je een volautomatisch geweer? Een jachtgeweer met patronen of gewoon een handwapen? Geen enkel probleem. Jij hebt de volledige controle. Je kunt dan ook wel merken dat de verschillende combinaties en verschillende manieren om jezelf te verdedigen hun eigen uitwerking hebben op het verloop van de game.

Blasters of the Universe

Blasters of the Universe weet indruk te maken. Secret Location en Archiact weten hoe ze een goede VR-game moeten bouwen en laten dat wederom zien in Blasters of the Universe. De game laat zich besturen met behoorlijke precisie en reactietijd van zowel de PlayStation VR als de PlayStation Move-controllers. Als je gaat staan en de salontafel aan de kant schuift wordt het echt spannend. Je duikt al snel veel verder weg dan je zou denken en slaat vervolgens keihard terug. Wij konden in ieder geval geen enkele hapering vinden in de gebruikte techniek. Iets wat wij bij andere en vooral ook grotere titels wel eens vervloekt hebben. Blasters of the Universe heeft het trucje door.

Lang verhaal kort: Blasters of the Universe is doeltreffend en een fantastische manier om VR te laten zien aan je familie en vrienden. Zet ze recht overeind, leg ze uit hoe het werkt en let the fun begin. Grand Master Alwyn moet verslagen worden en dat lukt alleen als je door de huiskamer rent en springt. En op dat punt is Blasters of the Universe dan ook uniek. Wat eveneens uniek te noemen is hoe deze titel Virtual Reality omarmt en de techniek dan ook op een zeer stabiele manier gebruikt. Ook de verschillende wapens en functies kiezen voor het starten van een sessie en iets wat nog niet veel voor is gekomen in een titel als deze. Blasters of the Universe is uniek en krijgt van ons daarom ook een hoge score.

Als klein kind meekijken terwijl papa achter de computer zit, zo is bij Roel zijn liefde voor digitale media begonnen. Nu zijn we 33 jaar verder en is deze enthousiaste redacteur van alle markten thuis. Een rasechte PlayStation gamer, maar wel eentje met een diepgewortelde liefde voor gaming in het algemeen!

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password