Recensie: A Series of Unfortunate Events (seizoen 3)

DVD / Blu-Ray / VOD Featured Recensies Series Slider
9

Uitstekend

Het onfortuinlijke avontuur van Violet, Klaus en Sunny dat begon na een alles vernietigende brand komt ten einde. In dit derde en laatste seizoen zit Graaf Olaf ze nog meer op hun hielen dan ooit. Personages maken een aantal ontwikkelingen door die erg interessant zijn en de bijbehorende verhaallijnen houden dit seizoen tot de laatste minuut je aandacht erbij. De cast acteert wederom erg goed, al voelt Allison Williams een beetje als een mismatch met haar personage. Het tempo is erg prettig (met uitzondering van de iets te drukke eerste aflevering). De ontknoping laat je als kijker tevreden achter, met bevredigende antwoorden op het gros van de vragen. Dit laatste seizoen overtreft zijn twee voorgangers en A Series of Unfortunate Events kan definitief de boeken in als een zeer goede serie.
9

Uitstekend

Nog meer ellende…

Violet, Klaus en Sunny verloren hun huis en ouders in een alles vernietigende brand. Door bankier Mr. Poe werden ze ondergebracht bij hun voogd Graaf Olaf. Een vreselijke man die plannen smeedt om het familiefortuin in handen te krijgen. De Baudelaire-wezen weten steeds net op tijd te ontsnappen uit de handen van de geldwolf. Tot nu. Graaf Olaf doorzag hun plan en zette Violet en Klaus in een caravan die in een moordend tempo van een berg af rijdt, terwijl Sunny in Olafs handen is.

Op de top van Mortmain Mountains verschijnen twee figuren waarvan zelfs Graaf Olaf de rillingen krijgt: The Man with a Beard But No Hair en The Woman With Hair But No Beard. Zij kijken duidelijk op hem neer. Zij beweren dat het fortuin van de Baudelaire-wezen small potatoes is en ze vormen een plan om eeuwige rijkdom te vergaren. Toch is Graaf Olaf vastberaden om het fortuin van de Baudelaires te bemachtigen. Dat terwijl Violet en Klaus het tij proberen te keren door het lot in eigen handen te nemen.

Nieuwe ontwikkelingen

In dit derde en laatste seizoen begint de lijn tussen goed en slecht te vervagen. De Baudelaires worden gedwongen om immoreel te handelen, terwijl Graaf Olaf en zijn volgers een sprankje menselijkheid blijken te hebben. Dat maakt dit seizoen zo sterk. De hoofdpersonages maken niet alleen een duidelijke ontwikkeling door, maar dat ook nog eens op een hele geloofwaardige manier. Graaf Olaf verandert heus niet ineens in een goeierik, maar het geeft hem net dat menselijke randje dat ervoor zorgt dat je als kijker zelfs enige sympathie krijgt voor hem.

Die ontwikkelingen brengen een aantal interessante verhaallijnen met zich mee, wat het extra interessant maakt om door te blijven kijken. Voor de eerste aflevering van dit seizoen is dat een beetje problematisch, want er gebeurt teveel. Na een samenvatting van wat vooraf ging, volgt de introductie van de nieuwe personages en dus de nieuwe verhaallijnen. De eerste aflevering had best wat langer mogen duren, omdat nu een aantal gebeurtenissen een beetje worden ondergesneeuwd door de anderen. Het tempo en de verdeling van de aandacht is de rest van het seizoen picobello in orde.

Netflix versus de boeken

Dit seizoen beslaat de laatste vier boeken: The Slippery Slope, The Grim Grotto, The Penultimate Peril en The End. Het seizoen bestaat slechts uit zeven afleveringen. In tegenstelling tot alle andere boeken krijgt The End niet twee, maar slecht één aflevering. In eerste instantie een opvallende keuze omdat dat het patroon doorbreekt, maar het is zeker wel een goede keus geweest. Het laatste boek voelt namelijk al erg gerekt met heel veel nieuwe gebeurtenissen die niets toevoegen aan het grotere geheel, terwijl je op dat punt eigenlijk alleen nog maar wilt weten hoe de vork in de steel steekt.

Opvallend is dat de boekenreeks je achterlaat met een hele hoop vragen die nu dertien jaar na dato worden beantwoord door de serie. De angst voor de boekenlezer is natuurlijk dat de antwoorden onbevredigend zijn, maar gelukkig is dat niet het geval. Het belangrijkste mysterie dat onbeantwoord bleef was tot nu wat de inhoud is van het suikerpotje (een object dat een hele belangrijke rol speelt en wat niet in de verkeerde handen mag vallen), maar nu is het hoge woord er dan eindelijk uit. Ook schept de serie duidelijkheid over een aantal theorieën die rondzwerven op het internet.

Kortom, het einde van deze bitterzoete Netflix-serie stelt enorm tevreden. Het laat de kijker achter met een voldoende afgerond verhaal, zonder het bronmateriaal oneer aan te doen. Bovendien wordt ook een deel van de The Beatrice Letters (een spin-off boek) gebruikt voor de laatste aflevering, waarmee de cirkel weer rond wordt gemaakt. Niet elk antwoord wordt voorgekauwd, maar voor zover iets nog niet opgehelderd genoeg is, kun je vast het internet raadplegen.

Oude en nieuwe gezichten

Het acteerwerk is wederom erg sterk en de jonge Malina Weissman en Louis Hynes (Violet en Klaus) bewijzen wederom dat ze weten waarmee ze bezig zijn. Peuter Presley Smith (Sunny) is zowaar alleen nog maar schattiger geworden tussen de twee seizoenen door. Neil Patrick Harris is natuurlijk ook weer van de partij, dit keer gelukkig weer iets minder in de spotlight dan in het vorige seizoen. Bovendien heeft hij nieuw materiaa0 oml mee te werken en speelt hij dit seizoen zijn beste Graaf Olaf.

Naast oude vertrouwde gezichten zijn er ook aantal nieuwe. Zo spelen Richard E. Grant en Beth Grant de The Man with a Beard But No Hair en The Woman With Hair But No Beard. Het is fantastisch om naar ze te kijken, met hun minachting richting Graaf Olaf en de conversaties doorspekt met sarcasme en neerbuigendheid. Ook krijgen we veel te zien van Allison Williams dit seizoen. Ze speelt haar rol prima, maar het is niet helemaal een match, ondanks dat ze op veel sympathie kan rekenen van de kijker. Nee, het probleem is eigenlijk dat ze te jong is: ze is 24 jaar jonger dan de acteur die haar jongere broer speelt. Een actrice met een doorleefd gezicht had waarschijnlijk beter gepast bij deze rol.

Michael Wenting
Michael is sinds een paar jaar elke week in de bioscoop te vinden, meestal om zich te laten verrassen tijdens de Sneak Preview samen met redactrice Merel. Thuis kijkt hij nog met enige regelmaat oude Nederlandse komedieseries zoals Het Zonnetje in Huis: het verveelt hem echt nooit. Het fenomeen luisterboek vindt h...